Monthly Archives: July 2012

Fortsettelse følger

Det er noe med Tjeldsundet og meg. En høstmørk novembernatt for noen år siden grunnstøtte jeg der. I år fikk jeg motortrøbbel. Det var kroppen som spjæra i fjæra.  Neste år, Tjeldsundet, kommer jeg “fryktelig” tilbake. Turen mot Russland er nemlig ikke over. SAKTERUTA har bare gått i opplag for en stund.

Det gikk altså ikke helt som tenkt, men hva gjør vel det. Da er det jo bare å gjøre noe som ikke var tenkt. Det finnes flere av de tankene som ikke er tenkt enn av de som er tenkt. Altså åpner mulighetene seg. Og når sant skal sies, denne turen har vært så full av inntrykk, glede og mestringsrus at det å spre turen over to år øker verdien av eventyret. For et eventyr har det vært!

Her jeg nå sitter hjemme på Solemskogen med en katt i hver armkrok, gleder jeg meg allerede til å komme tilbake til folket, naturen og opplevelsene i nord. Takk til alle dere som har kommet med begeistrede tilrop og støttende hender. Det er i møtet med dere at eventyret ble så stort og flott! Vi sees til sommeren.

Utenkte tanker

Det er ikke alt som går som tenkt. Det åpner for et hav av muligheter, for da er det i grunnen bare å finne på noe som ikke var tenkt. Der er jeg nå.

Sakteruta skulle gått for egen maskin, men maskinen har havarert. Så i natt sto Sakteruta pent fortøyd i Hurtigruta sin mage og i morges ruslet vi ut sammen i Hammerfest. Hun har fått hjul og jeg er passe hjulbeint. Vi er et fint par på land også.

Rett utenfor Hammerfest ligger naturreservatet Seiland – en skikkelig perle. Der finnes det fine røyevann. En kort padletur over dit kan jeg klare. Det er lange etapper og store kryssinger som er utenfor rekkevidde. Telt, mat og fiskestang har jeg med. Så nå går jeg i sportsbutikken og får meg noen røyesluker. Har aldri fått røye på kroken før. Men kanskje skapes fiskehistorie i dag?

Og forresten, jeg synfarte Lopphavet fra brua på Hurtigruta i natt. Det blir fint å padle der når jeg er klar for det – uansett om det blir i år eller neste år.

41 kroner, takk!

Det var flatt vann i går. Blir mange sjømil, skrev Anders til meg på Facebook. Han skulle bare ha visst hvilke lengsler han satte i gang.
Det er blankstilla i dag også. Jeg er på land. På Karlsøy i Troms. Omgitt av ideelle padleforhold på alle kanter, samt en muskel som omkranser min høyre side. Den funker bra på lett padling, men svikter i motvind, bølger og strekk som varer over to timers tid. Og det kan blåse opp i løpet av minutter. Jeg har opplevd at det har gått fra blankstille til kuling før. Et 20 minutters strekk ble til 1 1/2 times intens hardpadling. Helt utslitt seg jeg i land i ei beskyttet vik.
Valget var enkelt. Jeg skal helt trygt hemmat og gjøre hver dag til en fordømt god dag. Det ble ferge fra Reinøy til Hansnes og deretter til Karlsøy. Den første ble sponset av mannskapet. De hadde hørt om Sakteruta på radio. Den andre kostet 41 kroner. Det var godt jeg ikke visste det var så billig, for da hadde jeg latt meg friste før!
Så Anders, det ble ikke så mange sjømil i dag, men jeg har oppdaget Karlsøy. Det er så vakkert her at jeg nesten tenker det er bra med motortrøbbel på Sakteruta. Kanskje må motoren gå i stå for å bli sakte nok. Og kanskje er det helt ok å være full av lengsel etter hav og padling. Lengsel er noe som klør, ikke noe som blør. Kløe øker lysten.
Så får vi se. Kanskje blir resten av turen til Russland en rekognisering for neste år. Kanskje blir jeg bra om ei stund. Kajakktralle er på vei og ferden fortsetter på trygt og opplevelsesrikt vis. Som en god venn av meg sier: You never know! Det skal i alle fall ikke stå på kronene, og perlene står i kø. Jeg er klar for å plukke dem.

Friheten

For et år siden omtrent leste jeg i A-magasinet om en kar som uttalte at frihet kun er interessant for den som ikke har det. Jeg var helt enig. Nå – lurer jeg litt.

Siden 21. Mai da SAKTERUTA la ut fra Rørvik har jeg levd etter filosofien er å ta hver dag som den kommer. Det kjennes eventyrlig å ta innover meg friheten til å velge fritt fra hele den menyen som åpner seg foran meg. Hver dag er ulik, hver dag er spennende, hver dag krever noe av meg.

Frihet betyr fri til, men betyr det fri fra? Inntrykk, opplevelser, hendelser, lengsler, tanker, refleksjoner…..de kommer til meg hele tiden. Det er opp til meg, hvordan jeg tar dem. Jeg har tatt et valg – ombord i SAKTERUTA skal hver dag gjøres til en fordømt god dag. Den friheten har jeg, tar jeg og nyter jeg. Ergo – det finnes friheter som er interessante for den som har den.